Five times why

18
nov

five time why - SalesdoctorsHeb je een probleem? Kijk dan eens echt goed naar de oorzaak en ga niet te snel met een zogenaamde oplossing aan de slag. Een mooi voorbeeld is de problemen bij de Jefferson Memorial in Washington. Het beton brokkelde af en wat doe je dan? Repareer je het beton en kijk je wel hoe lang het goed blijft?
Dat deden ze niet en ze gingen kijken wat nu de oorzaak was. Wat bleek…
  • De oorzaak van de aantasting van het beton kwam door de chemicaliën die gebruikt werden om het schoon te maken.
  • Het schoonmaken was nodig vanwege de uitwerpselen van de duiven waar door het beton werd aangetast.
  • De duiven kwamen daar graag omdat er veel spinnen zijn.
  • De spinnen kwamen daar omdat er veel insecten zijn.
  • De insecten kwam daar graag vanwege de warmte die de lampen gaven op een bepaald moment van de dag.
Oplossing: het licht bij het memorial een half uur later aanzetten en het probleem van de duiven was opgelost. Dit is een mooi voorbeeld waaruit blijkt dat je niet direct in de actiemodus moet schieten maar juist het probleem verder af moet pellen. Het kost je wel analysetijd, maar de oplossing kost niets en uiteindelijk bespaart het zelfs energiekosten. Het enige bijkomend effect is dat het memorial wat minder verlicht is. Conclusie: schiet niet gelijk in de actie, maar kijk verder naar de echte oorzaak en probeer een vijf keer de͞ “waarom” vraag te stellen.
Deel dit bericht: