27
sep

Disruptive SalesdoctorsWat is Disruptive?

Disruptive betekent letterlijk: ontwrichtend. Dit betekent dus van de huidige paden afwijken om het bestaande te ontwrichten. Dus een strategie die tegen de stroom ingaat met als doel op een andere manier de aandacht van de klant te trekken. Disruptive trekt klanten weg bij hun huidige gebruikelijke manier van zakendoen of weet een nieuwe klantenkring te benaderen. 

Het levert veel aandacht & communicatie op en is derhalve ook een prima marketinginstrument. Maar het is zeker ook bruikbaar als verkoopstrategie voor bestaande producten; Disruptive Sales.

Wanneer is het nuttig?

Indien je een speler bent die al jaren op een succesvolle manier de verkoop uitvoert, zal je niet snel zomaar overwegen om het volledig over een andere boeg te gooien. Maar bedenk wel dat voor nieuwe spelers in jouw markt minder vast zitten aan bestaand gedrag en procedures & processen en de markt aardig kunnen ontwrichten. Voorbeeld zien we bij de banken die met een nieuwe merknaam een markt proberen te veroveren. Gedeeltelijk zal dit tot kannibalisatie leiden, maar de acties overlaten aan nieuwe spelers zal grotere schade opleveren. Het is dus nuttig om niet af te wachten; dan gaan anderen met nieuwe ontwrichtende strategieën er met jouw klanten vandoor.

Voorbeelden

We kennende grotere voorbeelden van Kodak die nu nagenoeg niet meer bestaat. Andere voorbeelden zijn: Uber, AirBNB, Fiverr en Tesla. Allemaal grote spelers zul je denken… En wat kan ik als MKB-er hier nu mee? Zelf heb ik voorbeelden geïmplementeerd waarbij een kweker van bloemen rechtstreeks aan eindklanten of inkopers gaat leveren en daarmee het bestaande pad (via de veiling of handelaren) compleet omzeild. Dit levert direct winst op voor de kweker en voor de inkoper. Dit betekent een andere manier van marktbewerking, competentie van de verkoper en aanpassing in de organisatie. Dit kan ook zeker als disruptive worden gezien aangezien het een complete nieuwe manier van verkopen bleek en er wordt afgeweken van de bestaande paden. Een ander voorbeeld is een schildersbedrijf die alleen vanaf de eerste verdieping het schilderwerk verzorgd. Immers, er zijn genoeg particulieren die zelf de begaande grond willen aanpakken, maar niet de steigers op willen. Een unieke en succesvolle aanpak. Achteraf bleek dat de meeste particulieren besloten de begaande grond ook maar over te laten aan deze schilder. Strategie blijkt succesvol.

Disruptive Sales Strategie stappen

De volgende aspecten nodig zijn voor een succesvolle ontwrichtende verkoopstrategie:

  1. Stap weg van de vooropgezette verkoop tactiek of de marktstandaard.
  2. Stap weg van kleinschalige inspanningen en grotere doelen te stellen en met een meer gerichte doelgroep.
  3. Stap weg van uw eigen industrie en op zoek naar inspiratie uit meer spannende industrie om ideeën te vinden.
  4. Heb Lef.

Tot slot: Disruptive Sales is geen snelle korte weg, want het kost meer moeite, maar uiteindelijk blijkt het een succesvolle manier om de markt op te schudden en bestaande relaties open te breken. Dus wil je de concurrentie eens wakker schudden? Kijk dan eens kritisch naar wat dit voor jouw organisatie zou kunnen betekenen. Wil je eens bijpraten over de mogelijkheden? Bel ons op: 0348-786 789

Deel dit bericht: